منظمة مجاهدي خلق تنتقل من العراق إلى ألبانيا
الرئيسية » اخبار » منظمة مجاهدي خلق تنتقل من العراق إلى ألبانيا

عناصر من منظمة مجاهدي خلق الإيرانية المعارضة
ASHRAF CAMP, Iraq: Iranian militants of the opposition People Mujahedin Organization of Iran (PMOI) walk to attend a gathering at camp "Ashraf City", near the restive city of Baquba, northeast of Baghdad, 17 June 2006. Scores of PMOI militants have been based in Iraq after they were expelled from Iran following the Islamic Revolution in 1979 and its primary support came from the former Iraqi government of Saddam Hussein. A statement by the People's Mujahedin said 5.2 million Iraqis declared solidarity with "the people of Iran and the PMOI. The statement said the declaration sponsered by 121 Iraqi political parties and social groups was signed in the period between February and June 2006. "Five million and 200, 00 Iraqi acknowledged the POMI's individual's right to an asylum in Iraq," the statement said. AFP PHOTO/ALI YUSSEF (Photo credit should read ALI YUSSEF/AFP/Getty Images)
اخبار عربى

منظمة مجاهدي خلق تنتقل من العراق إلى ألبانيا

image_pdfimage_print

غادر باقي أعضاء منظمة مجاهدي خلق الإيرانية المعارضة العراق، أمس الجمعة، لإعادة توطينهم في ألبانيا في أعقاب سلسلة هجمات على معسكرهم في السنوات القليلة الماضية.

وقالت المنظمة -التي ظل العراق مقرا لها لعقود- في بيان إن أكثر من 280 عضوا كانوا يعيشون في معسكر ليبرتي القريب من مطار بغداد الدولي غادروا العراق.

وبموجب اتفاق توسطت فيه الولايات المتحدة ومفوضية الأمم المتحدة العليا للاجئين أعيد توطين قرابة 2000 معارض إيراني في نحو 12 دولة أوروبية منذ بداية 2016.

وحتى سنوات قليلة مضت كانت الولايات المتحدة والاتحاد الأوروبي يدرجان منظمة مجاهدي خلق على قوائم المنظمات الإرهابية.

وانحازت المنظمة إلى جانب صدام حسين أثناء الحرب بين العراق وإيران في الثمانينات، ودخلت في نزاع مع بغداد بعدما أطاح به الغزو الذي قادته الولايات المتحدة في 2003.

وقتل 23 من أعضاء المنظمة في هجوم صاروخي أعلنت جماعة موالية لإيران مسؤوليتها عنه في أكتوبر. وللمنظمة مكاتب في الولايات المتحدة وأوروبا.

Print Friendly